5 tipuri de colegi care generează conflicte la job

Conflict-photo

Este imposibil să nu ne supărăm uneori pe unul dintre colegi, fie că lucrează prea încet sau pe ultima sută de metri, fie că “prea le ştie el pe toate” şi nu poţi să lucrezi cu el, fie că e ironic și tu nu poţi să faci nimic fără ca el să râdă de tine. Şi, uite aşa, se generează diverse conflicte la locul de muncă iar, de cele mai multe ori, blochează activitatea. Şi, de ce să nu recunoaştem, sunt momente în care generatorii de conflicte suntem chiar noi.
Ne vin în ajutor însă specialiştii în comunicare şi management care au identificat câteva tipologii ale participanţilor la conflicte, dar şi cele mai bune modalităţi de a gestiona astfel de situaţii. Sfaturi care se aplică şi la locul de muncă.
Îţi sună ceva cunoscut?

  1. PERFIDUL – folosește atacul ascuns: comentarii răutăcioase – făcând remarci nerelevante care derutează oamenii și-i fac să pară stupizi – umor sarcastic, ton mușcător, clasica rotire a ochilor.

Sugestii pentru managementul conflictului:

  • Evitați exprimarea neplăcerii;
  • Indiferență, curiozitate amuzantă, găsiți pe cineva care să vă folosească drept model de calm și stăpânire de sine;
  • Opriți-vă, priviți-l, repetați-i spusele (astfel îl scoateți la lumină, puterea lui derivă din activitatea acoperită);
  • Adresați întrebări de informare, cu un ton neutru și o expresie nevinovată, fără urmă de sarcasm;
  • Identificați adevăratul motiv al ostilității;
  1. GRENADA – după o perioadă de calm, scurtă sau îndelungată, grenada explodează nedirecționat, zgomotos și nebunesc, cu privire la lucruri care nu au nicio legătură cu contextul prezent.

Sugestii pentru managementul conflictului:

  • Captați-i atenția rostindu-i prietenos numele în timpul crizei;
  • Adresați-vă emoțiilor, ascultați cu atenției și folosiți ecoul pentru a-l asigura de sprijinul vostru;
  • Luați o pauză (minute, ore, zile);
  • Pregătiți relația de durată, evitând ca motivul exploziei să reapară (găsiți momentul să-l întrebați direct despre ceea ce l-a revoltat așa de tare);
  1. ATOTCUNOSCĂTORUL – foarte competent, extrem de asertiv, nu admite replică, dorește realizarea sarcinilor în modul lui, exercită un control foarte strâns, fără toleranță la corecții și contradicții, crede că a greși înseamnă a suferi o umilință, crede că destinul și datoria lui înseamnă a domina, manipula și controla.

Sugestii pentru managementul conflictului:

  • Răbdare, flexibilitate, inteligență;
  • Exprimați-vă clar, succint, fără erori;
  • Arătați respect față de ceea ce spune;
  • Fructificați ideil lui;
  • Prezentați-vă ideile ipotetic și indirect;
  • Folosți pluralul NOI și nu EU;
  • Arătați-vă dornic să învățați de la el;
  1. ATOTCUNOSCĂTORUL ÎNCHIPUIT – știe cât să afle despre un subiect astfel încât să facă față unei conversații, exagerează frecvent pentru a atrage atenția; crede în ceea ce spune, chiar dacă nu a verificat.

Sugestii pentru managementul conflictului:

  • Acordați-i un minimum de atenție când începe să facă sugestii ridicole și să ofere informații inutile;
  • Solicitați un amănunt cu un aer inocent sau curios, rezistând tentației de a-l umili;
  • Spuneți-i cum stau lucrurile în realitate, aducându-i argumente și dovezi;
  • Ajutați-l să-și salveze imaginea de sine;
  1. SERVIABILUL (YES MAN) – este centrat pe oameni, face prea multe angajamente pe care nu reușește să le îndeplinească, nu se gândește la consecințele nerespectării cuvântului, întrucât sunt persoane drăguțe, speră ca totul va fi bine, suferă cumplit când nu se întâmplă așa.

Sugestii pentru managementul conflictului:

  • Inițiați o discuție în care să discutați despre respectarea promisiunilor făcute;
  • Ajutați-l să învețe să-și organizeze timpul și activitățile;
  • Asigurați-vă că își va respecta promisiunea.

Tu pe care îl ai în birou? Cum gestionezi situațiile conflictuale create de el?

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>